Fotografering i kirken

Gode råd om fotografering i kirken

I dagens Danmark går vi alle rundt med et kamera i lommen kva af vores mobiltelefoner. Til livets store begivenheder ønsker de fleste at forevige øjeblikket igennem fotos – det gælder også i kirken. Vi oplever derfor, at flere og flere tager billeder under alle slags gudstjenester.

Dog er det vigtigt at huske på, at kirken, udover at danne ramme for vigtige begivenheder i vores liv, også er et rum for fordybelse, for andagt og for det hellige. Her skal kirkegængerne i ro og mag have mulighed for at koncentrere sig om musikken, salmerne og prædiken og de ansatte, værende kirketjener, organist, korsangere og præsten, skal have mulighed for at koncentrere sig om at udføre deres job uden forstyrrelser. Det er de færreste af os, som vil bryde sig om at blive fotograferet et utal af gange, imens vi forsøger at udføre vores arbejde.

Vigtige øjeblikke i vores liv med vores nærmeste kan vi gå glip af, når vi skal koncentrere os om vores mobiltelefoner og om at tage billeder; for så er vi ikke nærværende.

Det som hovedregel ikke tilladt at fotografere ved gudstjenester og kirkelige handlinger. Der er mulighed for fotografering før og efter den kirkelige handling. Præsten stiller som regel gerne op, hvis man ønsker det.

Man kan altid kontakte præsten inden en handling for fotovejledning.